Kulturalnie

Wernisaż IX Manufaktury Satyry ,,Niepodległość”

MIĘDZYNARODOWA WYSTAWA RYSUNKU SATYRYCZNEGO

AZERBEJDŻAN, CHINY, FRANCJA, HISZPANIA, KANADA, ROSJA, RUMUNIA, SERBIA, TURCJA, UKRAINA, WŁOCHY, POLSKA

NIEPODLEGŁOŚĆ

W 100 – LECIE ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚI

OGÓLNOPOLSKI KONKURS SATYRYCZNY

,,MANUFAKTURA SATYRY. ŻYRARDÓW 2018”

WERNISAŻ

I UROCZYSTE WRĘCZENIE NAGRÓD LAUREATOM KONKURSU

22 WRZEŚNIA (SOBOTA) 2018, GODZ, 17.00

RESURSA, UL. 1 MAJA 45, ŻYRARDÓW

Tegoroczna, dziewiąta z kolei ,,Manufaktura Satyry” przypadła w szczególnym dla naszego kraju roku. Mija sto lat od zakończenia jednego z najmroczniejszych okresów w dziejach naszej ojczyzny. Po 123 latach zaborów, zakończonych klęskami powstaniach narodowych i krwawej Wielkiej Wojnie powraca na mapę Europy odrodzona Polska. Kolejne sto lat obfituje w nie mniej dramatyczne wydarzenia.

 

Nic dziwnego, że tematem naszego konkursu była ,,Niepodległość. W 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości”. Organizatorzy konkursu oczekiwali prac na takie zagadnienia jak:

– Minione stulecie widziane przez pryzmat nie tylko najważniejszych wydarzeń historycznych i losów bohaterów narodowych, ale również poprzez życie zwykłych ludzi.

– Ojcowie naszej niepodległości – nie tylko Józef Piłsudski, Ignacy Jan Paderewski i Roman Dmowski.

– Miejsce Polski we współczesnym świecie.

– Jak Polskę i Żyrardów postrzegają cudzoziemcy.

– Żyrardów w niepodległej Polsce. Żyrardów jako mała ojczyzna.

– Józef Piłsudski – Honorowy Obywatel Miasta Żyrardowa.

– Czym dla współczesnych Polaków jest niepodległość?

– Czym jest patriotyzm?

Udział w konkursie wzięło 36 artystów zgłaszając 78 prac. Zwycięzcą okazał się Artur Ligenza z Sosnowca.Jego metaforyczna praca mówi o wykorzystanej szansie na odrodzenie polskiej państwowości, jaką stworzył konflikt zaborców w czasie I Wojny Światowej. Natomiast Nagroda Prezydenta Miasta Żyrardowaprzypadła Bernardowi Franciszkowi Bucznemu z Żyrardowa. Jego praca jest alegorią odradzającego się ze zniszczeń Wielkiej Wojny naszego miasta.Na gruzach Żyrardowa wyrastają kwiaty lnu w barwach narodowych.Oprócz dzieł o charakterze patetycznym i patriotycznym, nie zabrakło też prac żartobliwych, odnoszących się do tematu konkursu z przysłowiowym ,,przymrużeniem oka”. Trzecie miejsce za taką właśnie pracę otrzymał Zbigniew Piszczako z Olsztyna. Na ławeczce w parku, na kolanach mężczyzny siedzi atrakcyjna kobieta. Mówi do wyraźnie zaskoczonego partnera: ,,Obiecaj, że spełnisz moich 100 życzeń na 100-lecie niepodległości”.

 

Podobnie jak w latach ubiegłych wystawę wzbogacają prace zaproszonych artystów z zagranicy. Ogółem w tegorocznej wystawie bierze udział 76 artystów, w tym 35 z zagranicy.W tym roku zobaczymy dzieła twórców z Kanady, Chin, Azerbejdżanu, Turcji, Ukrainy, Rosji, Serbii, Francji, Włoch, Rumunii i Hiszpanii / Urugwaju. Liczny udział artystów zagranicznych jest sporym, ale przede wszystkim miłym zaskoczeniem dla organizatorów ,,Manufaktury Satyry”. Tegoroczny temat dla cudzoziemców był bardzo hermetyczny i bez znajomości choćby najważniejszych faktów z dziejów naszego kraju niemożliwy do realizacji.

Jednak w dobie internetu nie jest to już problem. Stąd świetne realizacje takich artystów jak Bernard Bouton z Francji, MiletaMiloradovic z Serbii, Konstantin Kazanchev z Ukrainy, czy YaverAsadov z Azerbejdżanu. Niemałym zaskoczeniem są portrety ojców naszej niepodległości. Tryptyki przedstawiające Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Romana Dmowskiego wykonali Ayten Kose z Turcji, QiYingyan z Chin, Pablo Lopez z Urugwaju.Pojedyńcze portrety zrealizowaliAndreySelivanov z Rosji i LiuYanNian z Chin.

 

Kolejna ,,Manufaktura Satyry” pokazała, że o rzeczach podniosłych można mówić, a raczej rysować i malować z pewnym dystansem (nie tylko geograficznym), bez zbędnego patosu i zadęcia. Już uczynienie tematem konkursu satyrycznego tak poważnej rocznicy, jaką jest odzyskanie przez Polskę niepodległości było przedsięwzięciem dosyć ryzykownym, wręcz karkołomnym.(To niewątpliwie ewenement w skali naszego kraju). Jednak podjęcie tego ryzyka się opłacało.Powstały dzieła wartościowe, skłaniające do refleksji i zadumy.Również uśmiech i dobry nastrój, mimo codziennych trosk, może być przejawem patriotyzmu. A duma z własnego kraju i jego jakże pogmatwanej historii może być tematem dzieł nie do końca poważnych.

Ale czy na pewno nie do końca poważnych?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
Close